Lawebb Support
Meny

Lägga till användare

Administratören lägger upp alla användare som ska ha tillgång till intranätet.

Ni bör tänka igenom era rutiner för detta så att endast de som ska ha tillgång till intranätet får det och inga andra.

Ni ansvarar själva helt och hållet för vilka som har tillgång
till ert intranät.

Ny medlem

Att lägga upp nya medlemmar är mycket smidigt. Informera dem som vill bli medlemmar om att gå till hemsidan och klicka på Logga in i menyn med huvudrubriker.

Logga-in_ny-medlem.jpg

Nu kommer det upp en inloggningsruta där man kan fylla i användarnamn och lösenord. Eftersom man är ny så klickar man i stället på Ny medlem.

ny-medlem_klicka.gif

Då öppnas ett formulär där den som vill bli medlem fyller i namn, telefonnummer, e-post med mera. Fyll i och klicka på Skicka.

I och med att användaren klickar på "Skicka" godkänner denne samtidigt att kontaktuppgifterna lagras på intranätet och att användaren blir delaktig i e-postutskick som görs på intranätet. Detta framgår i texten på sidan.





För förskolor och idrottsföreningar så är det barnets namn som fylls i. Syskon skriver separat ansökan. Föräldrarna får alltså en inloggning för varje barn och loggar in i barnets namn.

fyll-i-uppgifter.gif

Uppgifterna skickas nu som ett mejl till till den adress som är vald för detta ändamål. Denna adress kan ni själva ändra på administrationsmenyn "Mejladress för ansökan från ny medlem".

Observera att en förutsättning för att mejlet angående en ny medlem ska komma fram är att korrekt e-postadress är angiven på administrationsmenyn Mejladress för ansökan från ny medlem. Man bör också kontrollera med en testansökan att mejlet verkligen kommer fram.

Administratören läser igenom uppgifterna i mejlet och bestämmer sig för om den som ansökt om att bli medlem ska få bli det.
Om ja, så klickar administratören på en länk i mejlet.

Ny_medlem_bekrafta.gif

Inloggningsrutan kommer upp och administratören loggar in som vanligt och kommer sedan direkt till ett förifyllt formulär.

Det enda som administratören gör nu är att klicka på Lägg till användare.

Administratören kan också lägga till användare direkt genom att på administrationsmenyn klicka på Användare och grupper och där ange uppgifterna för den nye medlemmen. I detta fall behöver administratören först ha ett godkännande från den nye användaren att dennes kontaktuppgifter lagras på intranätet och att användaren blir delaktig i e-postutskick som görs på intranätet.

Vi rekommenderas att nya användare uppmanas att själva fylla i ansökan om att bli medlem genom att på hemsidan klicka på "Logga in" och därefter på "Ny medlem".

Lagg_till_ny_medlem.gif

Information till den nye medlemmen

Ett automatiskt utskick kommer nu att ske i form av ett e-postmeddelande till den nya användaren. Detta meddelande talar om att personen ifråga nu är upplagd som användare på intranätet med information om webbadress, användarnamn och tillfälligt lösenord.
För att denna information ska skickas krävs att den nye medlemmen har angett en e-postadress.

Ta bort användare

Administratören kan enkelt ta bort inaktuella användare genom att på administrationsmenyn välja Användare och grupper och därefter klicka på ikonen Visa och redigera bredvid användaren som ska tas bort.
Längst ner på sidan med användarens alla uppgifter klickar du på Ta bort användaren.

Lawebb

Lawebb Förskola - Hemsida och/eller intranät för förskolor

Lawebb Småföretag - Hemsida och/eller intranät för småföretag och organisationer etc

Lawebb Brf - Hemsida och/eller intranät för bostadsrättsföreningar och samfälligheter

HIMLAwebb - Hemsida och/eller intranät för kyrkor och ideella organisationer

Lawebb Idrott - Hemsida och intranät för idrottsföreningar

Lawebb AB - Karlaplan 19 A - 115 20 Stockholm - E-post: support@lawebb.se