Har du problem att få ditt e-postkonto att fungera i ditt e-postprogram? Här följer en check-lista på saker du bör kontrollera, för att se om du missat något.
När du skapar ditt e-postkonto i ditt e-postprogram, exemplelvis Microsoft Outlook eller Windows mail, så är det A och O att du skriver alla uppgifter exakt och korrekt. Det absolut vanligaste felet är att man råkat skriva någon av uppgifterna fel, till exempel att man glömt en bokstav eller en siffra eller råkat skriva ett mellanrum någonstans.
Så granska noga de uppgifter du fyllt i för användarnamn, lösenord, inkommande och utkommande server! Är varenda litet tecken du skrivit korrekt? Eller har det råkat smyga sig in ett litet fel någonstans?
Det bästa är att kopiera uppgifterna från oss och klistra in dem. Var noga så att det inte kommer med något mellanslag i början eller slutet.
Öppna vår webbmejl, välj exempelvis Squirrelmail och fyll i användarnamn och lösenord. Var återigen noga med att skriva exakt samma uppgifter för användarnamn och lösenord som du fått av oss, kopiera gärna och klistra in.
Fungerar det att logga in på webbmejlen? I så fall vet du att ditt användarnamn och lösenord är korrekta.
Fungerar det inte att logga in på webbmejlen? Hör av dig till oss och be om ett nytt lösenord.
I webbmejlen kan då både läsa och skicka e-post, vilket är bra om du har problem med inställningarna i ditt e-postprogram.
Går det bra att skicka e-post från ditt e-postprogram men inte ta emot? I så fall behöver du se över uppgifter om server för inkommande e-post . Läs på sidan E-post om vilken uppgift om ingående server som gäller för dig.
Under fliken "Avancerat" ska inget fyllas i, kontrollera att alternativet Den här servern kräver en säker anslutning (SSL) inte är ikryssat. Serverportnummer för inkommande e-post (POP3) ska vara 110.
Går det att ta emot e-post i ditt e-postprogram, men inte skicka iväg? I så fall behöver du se över uppgifter om utgående server.
Uppgiften om utgående server får du inte från oss, utan du använder den server för utgående e-post som din internet-/bredbandsleverantör tillhandahåller. För e-post i mobilen gäller den server som mobilabonnemangsleverantören tillhandahåller. Läs supportsidorna för respektive leverantör.
Vid problem: Läs mer.
Om det ändå inte fungerar rekommenderar vi att du tar bort e-postkontot och skapar ett nytt i ditt e-postprogram. Starta om e-postprogrammet och testa på nytt.
Innan du tar bort det gamla kontot rekommenderar vi att du noga antecknar vilken uppgift du skrivit för utgående server, ifall den fungerat och varit korrekt.
Leta dig fram till hjälpsidorna i ditt e-postprogram och läs om hur man skapar ett nytt e-postkonto respektive redigerar uppgifter för ett befintligt e-postkonto.
Om du fortfarande har problem ligger detta egentligen utanför den support vi kan ge. Vi rekommenderar då att du tar hjälp av någon person i din närhet som har vana av att skapa konton i e-postprogram.
I sista hand så kan du höra av dig till oss på nytt. Vi vill då att du gör det skriftligt och använder dig av texten nedan, som du kompletterar med dina specifika inställningar.
Jag har gått igenom samtliga punkter i checklistan (ja eller nej):
Användarnamn:
Lösenord:
Server för inkommande e-post (POP 3):
Server för utgående e-post:
Min bredbandsleverantör:
Det fungerar att öppna e-postkontot i webbmejlen (ja eller nej):
Felmeddelande som jag fått: